Hitta balansen Utbildning och workshop i balanserad riskbedömning.
Syftet
Att öppna upp ett svängrum för utemiljöutveckling som möjliggör rika lekmiljöer, maximerar lärandet och tilliten till den egna förmågan hos barnen. Att öka beställarkompetensen genom att värdera risker i utemiljön gör det möjligt att motivera utformning, förändring och anpassningar som svarar upp till barns rätt till utmaningar och rik lek i sin fulla skala.
Ingångsfrågor
När vi skapar, förändrar, förvaltar och sköter skolans och förskolans utemiljöer, hur vet vi att riktningen är barns bästa för utveckling, lärande och hälsa? Hur utmanande och inkluderande blir resultatet av våra beslut? Hur säkrar vi en utveckling av miljöerna juridiskt och ansvarsmässigt? Hur kan vi på ett balanserat sätt möta de dilemman och rädslor som ofta styr beslut vid förändringar och utformande? Vilket svängrum finns? Vad säger lagen? Vilken nytta har vi av standarden? Hur kan vi alla bli trygga med våra beslut och ansvar?
Dialog för ny utvecklingsriktning
Idag tenderar vi att översäkra barns utemiljöer och i vissa fall är den egna rädslan för att göra "fel" en faktor. Därför är den balanserade riskbedömningen som även rekommenderas av Boverket den enda idag kända metod för att få utvecklingen att möta barns bästa. Med större kunskap och i dialog öppnar vi i denna utbildning upp ett svängrum som bygger på förståelse för bakomliggande perspektiv som öppnar upp medvetande om ny utvecklingsriktning.
Till skillnad från konventionell riskbedömning tar (benefit from risk) hänsyn till fördelar genom att ta hänsyn till risker och fördelar när man beslutar om lämpliga åtgärder. Denna utbildning syftar till att höja kunskapen om varför ett balanserat tillvägagångssätt inte bara är önskvärt, utan nödvändigt för att säkerställa att barn har tillgång till ett brett utbud av upplevelser för att stödja deras utveckling och lärande.
Hur
Vi träffas på plats hos er för att djupdyka i de lekvärden som enligt forskning är grunden för vad som skapar lek och rörelse ur ett inkluderande perspektiv. Dessa utvecklingssyftande värden är grundargumenten för den balanserade riskbedömningen. Vi går ut tillsammans ut för att använda våra workshopverktyg i mindre grupper. Utkomsten av bedömningarna diskuteras mellan grupperna. Nyckelpersoner ges möjlighet att öka sin expertis och kunskap om barns utveckling och lärande.
Vår förhoppning - Att alla som deltar i dessa utvecklande dialogräffar ska uppleva delaktighet och kraft i ökad beställarkompetens!
Målgrupp
Rektorer, fastighetsförvaltare, markförvaltare och pedagoger skapar tillsammans ett ett bra grepp för att ta utvecklingen vidare.
För effekt i hela organisationen rekommenderar vi vår organisationsutvecklande utbildning Nya Ögon för utemiljön - Trygg med ansvaret..