Utbildningen är designad för att skapa tillit till barns bästa, täta glapp mellan förvaltningar och ger en helhetsbild av utemiljöutveckling kopplat till barns rättigheter. För att ge största trygghet i det ansvar som du från ditt håll i frågor om barns utemiljö och för att samla argument för hur utemiljön kan bidra till hållbara urbana miljöer, skolutveckling, en rikare lek och  grönare, hälsosammare livsmiljöer. 

Barns naturkontakt och tillgång till hälsosam utemiljö minskar. För att utemiljön ska erbjuda rika möjligheter för lärande och utmanande kreativ lek och kompensera för detta behövs nya sätt att förhålla oss till säkerhet, utmaningar och risk genom en ny form av trygghet. Hur kan vi med kunskap om barns behov och rättigheter känna trygghet i ansvaret för barnen och deras miljöer? Hur just du kommer in med dina perspektiv och frågor beror av sammanhanget som vi tillsammans lyckas skapa. Alla med direkt eller indirekt ansvar för dessa platser är pusselbitar! 

Ingångsfrågor 

När vi skapar och förvaltar utmanande utemiljöer, hur säkrar detta juridiskt och ansvarsmässigt? Hur kan vi på ett balanserat sätt möta de dilemman som vi kan identifiera som styrande av utvecklandet och utformandet? Vad säger lagen? Hur kan vi vara trygga med våra egna beslut och det kollektiva ansvaret?

Hur 

Vi arbetar tillsammans med er med att fånga upp de förhoppningar och far - hågor och läser av eventuella låsningar som av naturliga förklaringar kan råda. Det gör vi som en del av processen dag 1. Vi är noga inlyssnande av kulturen och eventuell kollektivt uppbyggd rädsla som fullt förståeligt och ofta ganska dolt finns i organisationen. Här söker vi tillsammans svar på de frågor som kommer upp. För att komma till botten och som grund för trygghet sätter vi alla deltagare i två fiktiva rättegångssituationer där vi lever oss in i två tidigare svenska rättscase där alla får vara med och vara fiktiva "domare" Anledningen till denna del av utbildningen är vår numer långa erfarenhet av att se effekten i att just förstå vad som händer i "worst case cenario" och att vi med den kunskapen kan relatera till ansvaret för att känna oss trygga.

VAD 

Som fundament för den juridiska ingången i dessa frågor dyker vi in i "det trygga lagrummets ordning" Hur lagar, lagar, förordningar, föreskrifter, allmänna råd och standard förhåller sig till varandra. En del av utbildningen behandlar de lekvärden som enligt forskning är grunden för vad som skapar lek och rörelse ur ett inkluderande perspektiv. Dessa utveckingsyftande värden är grundargumenten för den balanserade riskbedömningen.

Metoden för utbildningen: "Alla i rummet" har visat sig lyckosam för att både skapa bryggor och täta glapp som lätt uppstår i en organisation relaterat till "barns och ungas bästa". Vi rekommenderar därför ett så brett horisontellt och vertikalt deltagande som möjligt för största effekt i organisationen. 

Målgrupp

Personer med direkt eller indirekt ansvar för barns platser i staden. Rektorer fastighetsförvaltare, utemiljöansvariga, chefer, projektledare, jurister, landskapsarkitekter, besiktare, utvecklingsledare, verksamhetutvecklare. Alla i rummet!