Barns bästa i Samhällsplaneringen

För att skapa utemiljöer för barn vid förskola och skola som innehåller alla kvalitéer ur ett barnperspektiv har spelar kvalitén på processer och beställarkompetens stor roll. De verktyg vi har utvecklat stämmer av riktningen med hjälp av kvalitativa nulägesanalyser i olika skeden.  

För att skapa de allra bästa utemiljöerna bryter verktygen ner komplexiteten som frågorna och processerna innehåller. Funktionerna är skapade med erfarenhet av vad som gör det svårt för en organisation att skapa de bästa förutsättningarna för barns utveckling. lärande och hälsa. Med dialog och lärande som motor stämmer ni av värde- och kvalitetsriktning för att lämna över de bästa förutsättningarna till nästa fas i samhällsplanerandet. 

I den ena delen av verktyget stärks beställarkompetensen i verksamheten. I den andra stärks hela kedjan i planerandet för att kunna möta de värden som är grunden för för barns bästa.

På den digitala plattformen hänger verktygen ihop. Översiktsplanerare logar in i verktyget via tomtvalsverktyget, bygglovshandläggare via bygglovsvärde, så även projektledare som vill l stämma av kvalitén på en ritning. Verktyget för verksamhetsutveckling som används av skolor och förskolor används inför en förändring eller ny byggnation och även med fördel för att utvärdera den färdiga utemiljön.